Athletics,  Blog,  Sports,  Triathlon

Zes eenvoudige stappen om uw triatlon-raceseizoen te plannen

Het kan heel eng zijn om je te verdiepen in het wedstrijdschema van de marathon en na te gaan welke races je op een levensvatbare manier aan je kalender kunt toevoegen, op welke marathons je voorbereid kunt zijn zonder overtraining, en of je ‘naar een extreme’ sprint of “te weinig”. Hier zijn dus zes basisstappen om uw marathonrace-seizoen te ontwerpen.

Marathon Race Seizoen Stap 1: Maak een overzicht en noteer alle races die je moet doen. Kies nu de drie rassen die over het algemeen essentieel voor je zijn en die je het liefste zijn. Deze drie races zullen uw “noodgevallen” zijn. Druk deze af met An, een “High”, een ster, of welke strategie je maar wilt scheiden. Kies de races waar je “heen en weer” over gaat, en markeer die met een B of “mid” behoefte. Kies ten slotte de races die u eenvoudigweg zonder specifieke reden moet volbrengen en druk die met een C- of ‘lage’ behoefte af.

Marathonrace seizoen Stap 2: Als uw A-race een run of een Olympische race is, zorg er dan voor dat u meerdere weken voor die race plant en druk die week af met een “tighten”. In het geval dat uw A-race een Half Ironman is, zorg dan 10-14 dagen voor die race voor uw arrangement en bedruk die 10-14 dagen met een vorm. Als je A-race een Ironman is, plan dan 2-3 weken voor die race en druk die weken in als een vorm. Probeer geen andere races te ontwerpen tijdens je schema met het opschrift “strakker”.

Marathonrace seizoen Stap 3: Tel vanaf een sprint ongeveer een maand achteruit, anderhalve maand vanaf een Olympische en twee maanden vanaf een halve IM- of IM-marathon. Plan in die tijden van weken één tot twee B-C-gelegenheden om je intellectueel en oprecht voor te bereiden op je An-gelegenheid.

Marathonrace Seizoen Stap 4: Tel de vooruitgang van meerdere weken na een sprint of Olympische race, veertien dagen na een Half-Ironman-race en 3 weken na een Ironman-race, en druk deze periodes af als “herstel”. Probeer tijdens de recuperatie geen races te ontwerpen.

Marathonrace Seizoen Stap 5: Neem de 5-11 weken met de B-races mee naar de vormweek naar de A-race naar de recuperatieweek (en) – dit hele tijdsbestek moet worden gezien als één “vierkant”. Afhankelijk van in hoeverre je seizoen is en in hoeverre je races zijn, heb je misschien de mogelijkheid om 2-5 “hinderpalen” in een heel marathonseizoen in te passen.

Marathonrace Seizoen Stap 6: Zet 8-12 weken van vestiging “continuering” of “basis” in voorbereiding om de weg vrij te maken naar dat eerste veld.

Oké, voorbereid op een geval van een “3 vierkant” marathon raceseizoen?

Februari-april: 8 weken basisvoorbereiding

April-half mei: Blok 1 – een maand werk met één B Sprint Triathlon en één A Sprint marathon + week verkorten + recuperatieweek

half mei-half juli: Blok 2 – anderhalve maand met een B Sprint Triathlon, een C Olympische marathon en een Olympische marathon + verkrappingsweek + recuperatieweek

half juli-half oktober: Blok 3 – twee maanden werken met één B Olympische Triatlon, twee C Sprint-marathons en één A Half-Ironman-marathon + 2 vormweken + 2 herstelweken.